תפריט

שגרת אימונים

שגרת אימונים לספורטאים

כחלק מתהליך האימון, בעיקר בשלבי קליטה של ספורטאים חדשים למערכת אימונים קבוצתית או אישית, נקבעים יחד מטרות ויעדים. השאיפה שלנו במסגרת האימונים הקבוצתית היא לעמוד במטרות ויעדים אלו באופן מניח את הדעת, במסגרת זמן הרצויה ועל פי כל מה שקבענו לעצמנו.

חלקנו מעדיפים לא להתחייב ו"לזרום" – זה עובד מצוין כל עוד אנחנו עומדים ביעדים ומרוצים. רובנו אוהבים לדעת היכן אנחנו עומדים ושואפים להשיג את מטרותינו במסגרת זמן מסוימת, מוגדרת מראש.

המטרה הנפוצה ביותר, המועדפת עלי כמאמן ומלווה ספורטאים היא שמירה על אורח חיים בריא, על שגרה ספורטיבית והתמדה בביצוע אימונים/ מסגרת הפעילות שנקבעת.

השגרה הזו כיעד ברת השגה אך יש חשיבות לדינמיקה של ייצור השגרה, של השגתה.

שגרה- סדר הפעילות הקבוע של ארגון או אדם. (ויקיפדיה)

שגרה- פעולה, התנהגות, התרחשות וכד' החוזרות על עצמן בדרך ובזמן קבועים (milog.co.il).

אם כך, סדר פעולות שחוזר על עצמו לאורך זמן. לאורך כמה זמן? האם ביצוע ארבעה אימונים שבועיים במשך שבוע הם שגרה? כמובן שיש כאן פרספקטיבה של זמן התלויה במטרה וביעד אותו הצבנו לעצמנו. ננסה להגדיר את השגרה בדרך אחרת…

מניסיוני, כספורטאי וכמאמן שגרה מושגת כאשר רצף הפעולות אותם אנחנו רוצים לבצע קל יותר לביצוע מאשר הוויתור עליהם. בשלב בו אנו שואפים לייצר את השגרה.

בתחילת התהליך, קיים שלב ה"התלהבות" הוא שעוזר לנו לצאת לדרך… אך הוא עובר בשלב מסוים ואנו נשארים עם האתגר. מיד בתום שלב ההתלהבות האתגר עולה ומידת הסיפוק יורדת- אנו מתמודדים עם הקושי, עם השינוי. מאתגר אותנו יותר ויותר לבצע את הפעולות שיבנו את השגרה העתידית- קל לנו יותר לוותר על הפעולות הבונות את השגרה הרצויה (אימון/ ארוחה נכונה/ שעות לימוד או שעות עבודה).

ככל שהזמן עובר, ההתמדה מתקיימת והפעולות הרצויות מתבצעות- האתגר פוחת ומידת הסיפוק שלנו, מעצמנו, בתהליך- עולה.

אחרי כמה שבועות של התמדה בפעולות – השגרה מתחילה להבנות.

כניסה לשגרה– האתגר שבחזרה על הפעולות קטֶן, קל לנו יותר להתמיד וחשוב מכך- קשה לנו יותר לוותר על פעולות אלו. צברנו זמן, רצף והתמדה שאיננו רוצים לקטוע- השגרה מתחילה להבנות J

התייצבות השגרה – קיום הפעולות טבעי לנו יותר, אנחנו רוצים להתמיד ולא לוותר אף לא לרגע ואם מאילוץ כלשהו לא התקיימו חלק מהפעולות, אנו חשים פספוס/ חוסר- חור במסגרת הפעילות אותו נשאף למלא בהזדמנות הראשונה.

חשוב מאוד לציין שאלו שחוו שגרה ויצאו ממנה, לעיתים נתקלים באתגרים נוספים בתהליך בניית השגרה, שלב "ההתלהבות" קצר או לא קיים, להיפך- ישנה התמודדות עם חוויה שלילית ומוטיבציה שלילית הקשור בחוסר אמונה או אתגר גדול בהגעה למקום בו היינו בזמן השגרה לפני שהופרה. ההתמדה, אורך הרוח, השיתוף בתחושות והצבת מטרה ברורה, לטווח הקרוב והטווח הארוך יעזרו בצליחת האתגרים ובהתייצבות מחודשת בשגרה חדשה.

לסיכום- כשאנו רוצים לשפר או לשנות את אורח חיינו ואם נתמזל מזלנו ומצאנו את התהליך הנכון עבורנו לשינוי עומדים לפנינו אתגרים רבים היכולים להסתכם כהסתגלות לאורח החיים הרצוי, החדש. תהליך בניית השגרה מרתק ומאתגר כאחד, הפעולות הרצויות הבונות את השגרה משולות למכשולים בדרכנו, ככל שאנו מתמידים בתהליך, המכשולים עצמם קטֶנים עד לכדי נעלמים ובשלב מסוים הפעולות עצמן הופכות להיות כה רצויות ומניעות את גלגל חיינו שכשהן לא מתבצעות הן משולות לחור/ בור, אותו אנחנו רוצים למלא בהזדמנות הראשונה שיש לנו ולחזור לשגרה החדשה שסיגלנו.

תחושות ההצלחה, הבחירה המושגת והסיפוק אדירים!

התמורה האישית ידהימו כל אחד ואחת שיבחרו בתהליך וילכו איתו עד הסוף- התמורה הזו היא החיים עצמם- ההתמדה ב"החיים החדשים".

גרף המתאר את תחושת האתגר מול הסיפוק בעת הנסיון לבנות שגרה חדשה רצויה:

שיגרת אימונים טריאתלון - גרף

אסף כהן

מאמן ובעלים של zen מאמנים לחיים – מועדון ריצה וטריאתלון

[email protected]

השאירו פרטים
וניצור קשר בהקדם

X